Phân tích đề thi IELTS Writing Task 1 ngày 22/06/2024 kèm bài mẫu minh hoạ và từ vựng liên quan.

Đề bài
The chart below shows the number of international applicants to the universities of one European country. Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Phân tích đề
Key Points to Address:
Understanding the Data
- Identify the countries represented in the chart (China, Japan, the USA, and Russia).
- Note the time period covered (2004 to 2008).
Summarising Main Features
- Determine overall trends for each country.
- Identify the country with the highest and lowest number of applicants.
- Observe any significant changes over the years.
Making Comparisons
- Compare the trends between different countries.
- Highlight years where significant changes occur.
- Discuss any notable patterns or anomalies.
Dàn bài
Introduction
- Briefly describe the chart.
- Mention the time period and the countries involved.
Overview
- Highlight the general trends.
- Identify the country with the highest and lowest number of applicants overall.
Detailed Comparisons
- Compare the number of applicants from each country over the years.
- Note significant increases or decreases.
Bài mẫu (Band 6.5-7)
The bar chart illustrates the number of international applicants from China, Japan, the USA, and Russia to the universities of one European country between 2004 and 2008.
Overall, China consistently had the highest number of applicants throughout the period, showing a significant increase from 2006 onwards. Japan, on the other hand, had the lowest number of applicants each year, with only slight fluctuations.
In 2004, China had approximately 25,000 applicants, which steadily increased to around 28,000 by 2008. The USA started with about 10,000 applicants in 2004, peaking at roughly 15,000 in 2006 before slightly decreasing to 13,000 in 2008. Russia experienced a steady growth from 2005 onwards, reaching nearly 18,000 applicants by 2008.
Japan had the least variation, with the number of applicants hovering around 5,000 to 6,000 throughout the period. While the numbers for Japan remained relatively stable, other countries showed more dynamic trends. The USA and Russia saw moderate increases, while China demonstrated a clear upward trend, leading in the number of applicants consistently.
Word count: 170
Từ vựng
- Number of international applicants: The count of students applying from different countries.
- Consistently: Happening in the same way over a period of time.
- Significant increase: A notable or substantial rise in numbers.
- Slight fluctuations: Small variations or changes.
- Approximately: About or roughly (used to indicate an estimated number).
- Steadily increased: Grew at a consistent pace.
- Peaking at: Reaching the highest point.
- Slightly decreasing: A small decline.
- Steady growth: Continuous and consistent increase.
- Least variation: Minimal changes or differences.
- Hovering around: Remaining close to a particular number.
- Relatively stable: Mostly unchanging or constant.
- Dynamic trends: Patterns that show significant changes.
- Moderate increases: Reasonable or average rises.
- Upward trend: A general increase over time.
- Leading in the number of applicants: Having the highest number of applicants.
Bài dịch
Biểu đồ thanh minh họa số lượng ứng viên quốc tế từ Trung Quốc, Nhật Bản, Hoa Kỳ và Nga vào các trường đại học của một quốc gia châu Âu từ năm 2004 đến năm 2008.
Nhìn chung, Trung Quốc liên tục có số lượng ứng viên cao nhất trong suốt giai đoạn, cho thấy sự gia tăng đáng kể từ năm 2006 trở đi. Ngược lại, Nhật Bản có số lượng ứng viên thấp nhất mỗi năm, chỉ có sự biến động nhẹ.
Năm 2004, Trung Quốc có khoảng 25.000 ứng viên, con số này tăng đều đặn lên khoảng 28.000 vào năm 2008. Hoa Kỳ bắt đầu với khoảng 10.000 ứng viên vào năm 2004, đạt đỉnh khoảng 15.000 vào năm 2006 trước khi giảm nhẹ xuống còn 13.000 vào năm 2008. Nga chứng kiến sự tăng trưởng ổn định từ năm 2005 trở đi, đạt gần 18.000 ứng viên vào năm 2008.
Nhật Bản có sự biến động ít nhất, với số lượng ứng viên dao động quanh mức 5.000 đến 6.000 trong suốt giai đoạn này. Trong khi số liệu cho Nhật Bản duy trì ổn định tương đối, các quốc gia khác lại cho thấy xu hướng động hơn. Hoa Kỳ và Nga chứng kiến sự gia tăng vừa phải, trong khi Trung Quốc thể hiện một xu hướng tăng rõ rệt, dẫn đầu về số lượng ứng viên liên tục.
Tổng kết
Trên đây là hướng dẫn giải chi tiết và bài mẫu (kèm từ vựng) đề IELTS Writing Task 1 ngày 22/06/2024 do Đội ngũ Giáo viên Anh ngữ Athena trực tiếp chắp bút. Athena hy vọng tài liệu trên có ích với bạn trên hành trình ôn luyện IELTS nói chung và IELTS Speaking nói riêng. Bạn có thể kiểm tra trình độ IELTS miễn phí tại website Anh ngữ Athena và tham khảo Khóa học IELTS từ 0 đạt mục tiêu 6.5-7.5+ tại đây.
5 ĐẶC QUYỀN dành cho học viên IELTS Athena:
- Athena hỗ trợ 50% lệ phí thi IELTS tương đương 2.332.000đ.
- Bổ trợ IELTS Speaking 1-1 hàng tuần cùng Giáo viên hoàn toàn miễn phí.
- Chấm chữa IELTS Writing chi tiết không giới hạn số lượng.
- Thạc sĩ Đỗ Vân Anh (8.5 IELTS, TESOL) trực tiếp đứng lớp xuyên suốt khóa học.
- Giáo án độc quyền đúc kết kinh nghiệm 11 năm luyện thi chứng chỉ ngoại ngữ quốc tế, trực tiếp biên soạn bởi cô Đỗ Vân Anh.
Xem thêm: